Blog van Axel Kolthof.

De blog van Axel Kolthof verschijnt maandelijks op de website van Branding Friends. Lees alles over opvallende merken. Merken die anders (durven) zijn. Opmerkelijk en inspirerend.

Al 133 jaar een herkenbaar beeldmerk

Een detail van het beroemde logo met de witte letters tegen de rode achtergrond en iedereen weet waar we het over hebben. 

Meer over het logo van Coca-Cola ->

De beste slagzin van de 20ste eeuw

153 jaar geleden, in 1867, kocht broodverkoper Albert Antonius ter Beek een winkelruimte voor zijn zoon Gerard. Met zijn vrouw achter de toonbank fietste Gerard en later zijn zoon Albert door heel Overijssel om brood, koek en beschuit te verkopen. Toen de vijf zonen van Albert de zaak in de jaren veertig van de vorige eeuw overnamen en een fabriek bouwden, ging het pas echt lopen. Per dag produceerde men een miljoen beschuitjes.

Meer over de merkwaarden van een bakker->

De blog van Axel Kolthof
De blog van Axel Kolthof

Het Michelinmannetje al 120 jaar een ster

Michelin is dan wel niet de grootste bandenproducent (dat is Bridgestone) het merk heeft wel een van de oudste logo’s ter wereld. Al meer dan 120 jaar speelt het Michelinmannetje een grote rol in de content van het merk. Het ogenschijnlijk simpele poppetje heeft daarmee een belangrijke stempel gedrukt op het succes van Michelin.

Meer over content avant la lettre ->

Absolut perfection

Absolut Vodka bestaat al 140 jaar en is misschien wel het bekendste vodkamerk ter wereld. Dat is lang niet altijd zo geweest. Eind jaren 70 had Absolut namelijk maar een marktaandeel van tweeënhalf procent en verkocht het jaarlijks rond de tienduizend flessen. Eigenlijk speelde het merk in die tijd geen rol van betekenis.

Meer over advertenties met een fles in de hoofdrol->

De blog van Axel Kolthof
De blog van Axel Kolthof

Doe Maar roze en groen

Skunk, het tweede album van de band Doe Maar, verscheen in 1981 en is vooral bekend van nummers als: 32 jaar (Sinds 1 dag of 2), Smoorverliefd en Nederwiet. De muziek was zo populair begin jaren tachtig, dat het voor een regelrechte Nederlandstalige muziekhype zorgde waarop veel andere bandjes konden meeliften.

Meer over vloekende merkkleuren ->

Thank God it’s Freitag

We schrijven 1993 als grafisch ontwerpers Markus en Daniel Freitag op zoek zijn naar een functionele en waterdichte tas. Een lastige zoektocht, totdat ze ontdekten dat de oplossing iedere dag voorbij hun appartement in Zürich reed. Geïnspireerd door het kleurrijke vrachtwagenzeil begonnen ze aan de keukentafel boodschappentassen te produceren uit gerecyclede materialen van vrachtauto’s, oude fiets- en autobanden en veiligheidsgordels.

Meer over het merk-DNA van een boodschap(pentas) ->

De blog van Axel Kolthof
De blog van Axel Kolthof

Spelenderwijs creatieve reclamecampagnes

Er is misschien geen ander merk ter wereld dat zich zo vroeg in het brein nestelt van mensen als LEGO. Overal ter wereld worden kinderen grootgebracht met de Deense gekleurde blokjes. LEGO, gepatenteerd in 1958, creëert hiermee letterlijk en figuurlijk spelenderwijs een ijzersterke voorkeurspositie.

Meer over een sterk merk in kapitalen->

100% mond-tot-mondreclame

Tony’s Chocolonely streeft naar 100% slaafvrije chocolade en is ontstaan vanuit het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. Een van de journalisten, Teun van de Keuken, deed onderzoek naar misstanden in de cacao-industrie. Toen hij ontdekte dat slavernij in die sector heel gebruikelijk was, bracht hij in 2005 5.000 slaafvrije chocoladerepen op de markt. De vraag bleek groter dan het aanbod en er moest uiteindelijk 8.000 keer nee-verkocht worden.

Meer over smaak valt best te twisten->

De blog van Axel Kolthof