Het Michelinmannetje al 120 jaar een ster

Michelin is dan wel niet de grootste bandenproducent (dat is Bridgestone) het merk heeft wel een van de oudste logo’s ter wereld. Al meer dan 120 jaar speelt het Michelinmannetje een grote rol in de content van het merk. Het ogenschijnlijk simpele poppetje heeft daarmee een belangrijke stempel gedrukt op het succes van Michelin.
De blog van Axel Kolthof

NUNC est bibendum

Het logo van Michelin ziet in 1898 het licht als cartoonist O’Galop (pseudoniem van Marius Rossillon), in opdracht van de gebroeders Michelin, een reclameposter mag ontwerpen. O’Galop laat de broers vervolgens een ontwerp zien dat hij voor een Duitse bierbrouwerij heeft gemaakt. Deze poster toont een koning die het glas heft met de Latijnse spreuk: ”NUNC est bibendum” (nu is het tijd om te drinken). Voor Michelin laat de cartoonist de Latijnse spreuk staan, maar vervangt de koning voor een figuurtje van banden dat een glas spijkers en scherven omhoog houdt. Onderop het affiche komt de slogan: Le pneu Michelin boit l’obstacle! De Michelinband drinkt de hindernis! De bandenbroers zijn enthousiast en het Michelinmannetje krijgt in de volksmond al snel de naam Bibendum.

Content avant la lettre

Het logo wordt vanaf dat moment afgebeeld op posters, routekaarten en gidsen. Begin 1900 zijn er namelijk nog niet zoveel auto’s op de weg. De kaarten en gidsen worden in die jaren dan ook puur en alleen op de markt gebracht ter promotie van het autotoerisme. Meer auto’s op de weg zou namelijk ook gunstig zijn voor de verkoop van banden.

Met Bibendum prominent op andere producten was Michelin er vroeg bij als het gaat om de creatie van relevante content. Zo was de Michelingids; met informatie over reizen met de auto, plattegronden en overzichten van tankstations, hotels en restaurants een schot in de roos. Het karakter van de gids is in de jaren wel wat veranderd, maar ook nu nog is het verschijnen van de sterrengids een echt mediamoment.

Het beeldmerk is de afgelopen 120 jaar in verschillende poses afgebeeld maar verliest nimmer zijn herkenbaarheid. Het Michelinmannetje is zelfs zo herkenbaar dat het in 2000 door The Financial Times werd uitgeroepen tot het beste logo van de eeuw.

NUNC est bibendum!