Spelenderwijs creatieve reclamecampagnes

Er is misschien geen ander merk ter wereld dat zich zo vroeg in het brein nestelt van mensen als LEGO. Overal ter wereld worden kinderen grootgebracht met de Deense gekleurde blokjes. LEGO, gepatenteerd in 1958, creëert hiermee letterlijk en figuurlijk spelenderwijs een ijzersterke voorkeurspositie.
De blog van Axel Kolthof

Een sterk speelgoedmerk

De top-of-mind-positie van LEGO wordt van generatie op generatie doorgegeven. Niet alleen passen de blokjes van papa of mama op de nieuwe steentjes van de kinderen het merk zorgt met uitgekiende samenwerkingsverbanden ook dat het bij de tijd blijft. Naast eigen bouwsets zijn er namelijk ook doosjes verkrijgbaar van Minecraft, Ninjago en Star Wars, worden er videogames uitgebracht en zijn de figuurtjes in de bioscoop te bewonderen.

Creatieve reclamecampagnes

In de samenwerking met andere sterke merken blijft LEGO overigens consequent vasthouden aan het eigen beeldmerk. Het logo, in witte letters met zwarte en gele rand op een rood vlak, vindt zijn oorsprong in 1973 tijdens de introductie van LEGO in de VS. Sinds begin jaren 70 heeft het beeldmerk weinig veranderingen ondergaan.

LEGO, afgeleid van de Deense woorden leg godt (speel goed), laat ook in reclamecampagnes zien dat creativiteit in het DNA van het merk zit. Door de jaren heen heeft LEGO een behoorlijke reputatie opgebouwd als het gaat om spitsvondige advertenties. Soms moet je echt even twee keer kijken voordat je ‘m doorhebt.

Een sterk merk in kapitalen

Geen concessies doen aan de kwaliteit van het product, consequent logogebruik en ook in campagnes een beroep doen op creativiteit zijn kenmerken die van LEGO een sterk merk maken. Ook in de schrijfwijze van de eigen merknaam doet het merk overigens geen concessies. Het is namelijk LEGO… in kapitalen.