Swoosh. Het verhaal achter logo van Nike

Het Nike-logo is een van de meest herkenbare en iconische logo's ter wereld. Hoewel nu iedereen de Swoosh kent, waren de oprichters van Nike in het begin terughoudend om het logo te gebruiken. Met de kennis van nu kun je je die twijfel bijna niet voorstellen. Het merk is namelijk al 34 jaar de grootste leverancier van sportartikelen en niet meer weg te denken uit het straatbeeld.

Nike is 1971 opgericht door Philip Knight en Bill Bowerman. Het bedrijf heette toen nog Blue Ribbon Sports en hield zich voornamelijk bezig met de verkoop van schoenen van het merk Onitsuka Tiger. Het huidige ASICS. Omdat het bedrijf ambitieuze plannen had om eigen schoenen te produceren, waren ze op zoek naar een nieuwe identiteit. Knight en Bowerman benaderden grafisch ontwerper Carolyn Davidson en vroegen haar om een logo te ontwerpen.

Een logo voor 35 dollar

Davidson kwam uiteindelijk met een minimalistisch ontwerp. Een gebogen lijn die staat voor snelheid en beweging. Volgens Davidson liet ze zich inspireren door de Griekse godin Nike. Godin van de overwinning. De opdrachtgevers twijfelden en vonden de rekening van 35 dollar eigenlijk te hoog. In 1972 besluiten ze de merknaam Nike en het logo tijdelijk te gebruiken. Komt tijd, komt raad. De Swoosh bleef en de naam Nike werd een groot succes. Zo succesvol dat zes jaar later de bedrijfsnaam Blue Ribbon Sports werd ingewisseld voor Nike.

In 1995 wordt de merknaam gescheiden van de Swoosh. Het teken wordt daarmee een los symbool en synoniem voor het grootste sportmerk te wereld. Een beeldmerk waar sporters maar al te graag mee rondlopen. En dat begrepen ze bij Nike al heel vroeg. Vanaf de jaren ’70 worden sponsorcontracten afgesloten met sportteams en sporters. Van Carl Lewis, Jackie Joyner-Kersee tot en met Michael Jordan en Tiger Woods; ze krijgen vorstelijk betaald voor de Swoosh op hun kleding.

Een omzet van 47 miljard dollar

In 2015 sloot Nike het eerste levenslange contract af met basketballer Lebron James. Naar het schijnt tekende Cristiano Ronaldo een jaar later een soortgelijk contract voor 1 miljard dollar. Hoge bedragen die in het niet vallen bij de cijfers van Nike. Het merk is goed voor een omzet van 47 miljard dollar (boekjaar 2022) en heeft wereldwijd zo’n 80.000 medewerkers.

En Carolyn Davidson? Zij mocht meeprofiteren. Jaren later is ze ruimschoots gecompenseerd voor het lage bedrag dat ze toentertijd in rekening bracht. Ze ontving 500 aandelen ter waarde van 1 miljoen dollar.