133 jaar een herkenbaar beeldmerk​

In 2018 stond Coca-Cola op de vijfde plek van de meest waardevolle merken ter wereld. Een detail van de beroemde merknaam met witte letters tegen de rode achtergrond en iedereen weet waar we het over hebben. In de 133 jaar van het bestaan is er nauwelijks iets veranderd aan het logo. Nauwelijks, want er zijn wel degelijk aanpassingen gedaan aan het beeldmerk.

Mooi rood is niet lelijk

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is niet de uitvinder van de drank, John Styth Pemberton, maar zijn boekhouder, Frank M. Robinson, de bedenker van de merknaam. Hij denkt dat de twee C’s in de naam Coca-Cola het goed zullen doen in de reclame. Pemberton schrijft vervolgens de merknaam in zijn kasboek en gebruikt daarvoor het dan populaire lettertype Spencerian Script. Hiermee legt hij de basis voor het logo zoals we dat kennen.

Coca-Cola en de kleur rood zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toeval? Nee, niet helemaal. Omdat alcohol eind negentiende eeuw zwaar belast wordt, besluit het merk de siroopvaten rood te schilderen. Daarmee konden douanebeambten ze makkelijker onderscheiden van de vaten met alcohol. Later kregen ook de siroopdispensers, promotiecoupons en reclameborden een rode kleur. In 1928 standaardiseert de fabrikant de kleur tot Coca-Cola-rood. Een kleur die je overigens niet in de winkel kunt kopen. Net als de ingrediënten van de cola, is ook de formule van Coca-Cola-rood geheim.

Enjoy

Tot eind jaren zestig van de vorige eeuw vinden er regelmatig kleine wijzigingen plaats in het beeldmerk. In 1969 worden het rode vierkant en het woord ‘Enjoy’ toegevoegd. Onder het Coca-Cola logo wordt eveneens een sierlijke witte golf geplaatst. Deze Dynamic Ribbon gebruikt het merk nog steeds. Al wordt deze ook geregeld aangepast. In 2011 worden aan het beeldmerk bubbels toegevoegd om de 125ste verjaardag te vieren.

Merknaam tijdelijk vervangen

De kracht van het logo is dat kleine aanpassingen de herkenbaarheid niet of nauwelijks aantasten. Coca-Cola durft daarin best ver te gaan. Het merk kan het zich in 2013 en 2014 permitteren de merknaam op het etiket te vervangen door familie- en bijnamen (Share a Coke campagne). In 2016 durven ze zelfs tijdelijke concessies te doen aan het wit van de letters. Is de cola perfect gekoeld, dan kleuren de sierlijke letters in het logo blauw en roze.

Waar voor veel merken het logo een heilig huisje is waar niet aan te tornen valt, laat Coca-Cola zien dat het anders kan. De honderdplusser bewijst dat subtiele veranderingen en vooruitstrevende (tijdelijke) aanpassingen de herkenbaarheid niet aantasten maar juist zorgen dat je op het netvlies van de consument blijft.